Chirurgia stomatologiczna

Z pewnością każdy boi się „wyrywania” zębów i słyszał niejednokrotnie – mniej lub bardziej prawdziwe – historie o „wyrywaniu” np. ósemek. Ból i nieprzyjemne odgłosy to najczęstsze skargi pacjentów. A czy można wykonać zabieg, po którym pacjent z niedowierzaniem pyta: „Czy to już po wszystkim?”. Oczywiście, że tak, pod warunkiem, że zębów nie „wyrywany”, tylko usuwamy.

Aby zapewnić pacjentowi komfort w trakcie i po zabiegu z zakresu chirurgii stomatologicznej, w DENTO CLINIC wykonujemy go metodami minimalnie inwazyjnymi, z zastosowaniem najnowocześniejszych technik i narzędzi mikrochirurgicznych.

Aby dziąsła po zabiegu szybko się goiły, do cięcia tkanek używamy lasera LightWalker (Fotona), a po zabiegu stosujemy metody augmentacyjne z zastosowaniem preparatu PRF (komórki wzrostu uzyskane z osocza pacjenta). Precyzja i znakomite efekty atraumatycznych zabiegów chirurgicznych gwarantuje praca w dużym powiększeniu, przy użyciu mikroskopu i lup.

Obecnie w ramach chirurgii stomatologicznej w DENTO CLINIC przeprowadzane są zabiegi w zakresie leczenia chirurgicznego leczenia stanów zapalnych dziąseł (choroby przyzębia). Gdy po niewłaściwym leczeniu kanałowym rozwija się stan zapalny, ratujemy taki ząb wykonując resekcję wierzchołka korzenia zęba. Wykonujemy również zabiegi sterowanej regeneracji kości oraz podniesienia dna zatoki szczękowej (sinus lift), które często są niezbędne w przypadku leczenia implantologicznego. Chirurgia stomatologiczna w DENTO CLINIC jest jednym z ważnych elementów terapii w leczeniu interdyscyplinarnym, w skład których wchodzą m.in.: przeszczepy dziąsła, pokrywanie recesji korzeniowych, terapia ortopedyczna złamań zębów, podcinanie wędzidełek warg oraz języka, zabiegi plastyczne na kości.

Zatrzymany ząb mądrości

Kiedy należy usunąć „ósemki”?

Ekstrakcje trzecich zębów trzonowych (tzw. zębów mądrości lub „ósemek”) należą do najczęściej wykonywanych zabiegów chirurgicznych w gabinecie dentystycznym. Zęby te wyrastają w dość późnym wieku, u większości pacjentów ósemki między 17. a 25. rokiem życia. Mogą też wyrzynać się jeszcze później lub wcale. Ich umiejscowienie w jamie ustnej (brak dostępu) skutkuje tym, że ich leczenie jest mało skuteczne. Utrudniona higiena tej okolicy sprawia, że zęby te są bardziej podatne na próchnicę. Zanim jeszcze ząb mądrości wyrznie się całkowicie, to prawie zawsze powstaje w nim ubytek próchnicowy. Nieprawidłowo ustawione w kości „ósemki” również należy usunąć, ponieważ stwarzają ryzyko powikłań w postaci uszkodzenia sąsiednich zębów.

Chirurgia atraumatyczna – szybkie gojenie po zabiegu

W DENTO CLINIC od lat stosujemy fibrynę bogatopłytkową (Platalet-rich fibrin; PRF) pozyskaną z krwi pacjenta. Gwarantuje ona szybką regenerację kości i zapobiega jej zanikowi oraz zapewnia duży komfort pozabiegowy.

Metody chirurgiczne wspierające leczenie kanałowe

Ostatnią szansą na uratowanie własnego zęba często jest leczenie chirurgiczne, na które składają się zabiegi resekcji korzenia zęba, hemisekcji oraz radektomii.

Na chirurgię wierzchołkową w endodoncji składają się trzy podstawowe zabiegi. Są to. Leczenie chirurgiczne jest częstokroć dla pacjenta, nawet jeśli występuje w nim stan zapalny z nieodwracalnymi zmianami patologicznymi. Hemisekcja polega na usunięciu połowy zęba wraz z jednym z korzeni i odbudowie pozostałej części za pomocą korony protetycznej.

Wskazaniem do przeprowadzenia zabiegu są zmiany zapalne okołowierzchołkowe, wykluczające dalsze leczenie zachowawcze.

Niekiedy hemisekcja jest również wykonywana ze wskazań periodontologicznych lub po pionowym złamaniu zęba bądź korzenia. Radektomia, podobnie jak hemisekcja, jest przeprowadzana na zębach wielokorzeniowych. Sprowadza się do odcięcia i usunięcia korzenia zębowego, który nie nadaje się już do odbudowy.

W Vinci Clinic wszystkie skomplikowane zabiegi chirurgiczne są wykonywane w nowoczesnej i doskonale wyposażonej sali operacyjnej. Dysponujemy urządzeniem do komputerowego podawania znieczulenia The Wand oraz do znieczulenia dokostnego Quicksleeper. Są to metody minimalizujące nieprzyjemne doznania związane z podawaniem środka znieczulającego.

Często zadawane pytania FAQ

Na czym polega zabieg resekcji zęba?

Zabieg resekcji jest wykonywany w znieczuleniu miejscowym. Polega na wycięciu „okienka” w błonie śluzowej i odsłonięciu kości nad wierzchołkiem korzenia chorego zęba. Następnie dentysta usuwa zmienione chorobowo miejsca w wierzchołku korzenia, szczelnie zamyka kanał korzeniowy specjalnym wypełnieniem, a na koniec zszywa śluzówkę. Szwy są usuwane kilka dni po zabiegu.

Jakie są objawy suchego zębodołu?

Każda ekstrakcja zęba jest postępowaniem chirurgicznym, w trakcie którego (lub po którym) może dojść do powikłań ogólnych lub miejscowych. Jednym z nich jest np. suchy zębodół, objawiający się silnym, rwącym bólem, który może promieniować aż do skroni. Oprócz dolegliwości bólowych częstym objawem suchego zębodołu bywa wysoka gorączka oraz ogólne osłabienie organizmu. Pusty zębodół rozwija się zwykle po 2–3 dniach od przeprowadzonego zabiegu w wyniku infekcji bakteryjnej. Jeśli ból po wyrwaniu utrzymuje się przez 2–3 dni, należy niezwłocznie zgłosić się do stomatologa.

Jakie są inne powikłania po wyrwaniu zęba?

Niekiedy zdarzają się również stany zapalne lub zakażenia bakteryjne z ropnym wysiękiem. W przypadku tego typu komplikacji konieczna jest kuracja antybiotykami oraz utrzymywanie rany poekstrakcyjnej w czystości.

Z jakiego powodu przeprowadza się resekcję zęba?

Najczęstszym wskazaniem do przeprowadzenia resekcji jest zapalenie tkanek okołowierzchołkowych, do którego może dojść w przypadku niewłaściwie przeprowadzonego leczenia kanałowego.

Czy zabiegi chirurgiczne są bolesne?

Wszystkie zabiegi z zakresu chirurgii jamy ustnej przeprowadzane są w Vinci Clinic w znieczuleniu miejscowym. Aby jeszcze bardziej podnieść komfort naszych pacjentów i mieć pewność, że zabieg jest w 100% bezbolesny, stosujemy urządzenia, które podają znieczulenie w sposób kontrolowany i skuteczny (znieczulenie komputerowe).