Periodontologia

Do najczęściej występujących schorzeń jamy ustnej należą choroby tkanek miękkich. Jak oceniają naukowcy, cierpi na nie nawet 50% dorosłej populacji. Choroby periodontologiczne stanowią poważny problem – jeżeli nie są leczone, mogą skutkować utratą zębów, jak i wystąpieniem poważnych schorzeń ogólnoustrojowych. W DENTO CLINIC zadbamy nie tylko o to, aby zapewnić Ci zdrowe i piękne dziąsła, ale również – jeżeli zajdzie taka potrzeba – powstrzymać i odwrócić proces chorobowy toczący się w obrębie tkanek miękkich jamy ustnej.

Jedna z najważniejszych dziedzin stomatologii, jaką jest periodontologia, zajmuje się leczeniem schorzeń przyzębia, czyli tkanek otaczających ząb oraz chorobami błony śluzowej jamy ustnej. Chore przyzębie manifestuje się całą gamą objawów, należą do nich m.in. zaczerwienienie, a także krwawienie dziąseł, rozchwianie zębów, obnażenie szyjek zębowych i korzeni, zanik kości, tworzenie się patologicznych kieszonek przyzębnych oraz ropni przyzębnych, nieprzyjemny zapach z ust. Odległym objawem schorzeń periodontologicznych jest utrata zębów.

Leczenie chorób periodontologicznych wiąże się z jednej strony z zabiegami podejmowanymi przez lekarza i/lub higienistkę w gabinecie, a z drugiej strony wymaga aktywnej współpracy pacjenta – regularnego przeprowadzania przez niego odpowiednich zabiegów higienizacyjnych w domu.

Jeśli zachodzi taka potrzeba, w DENTO CLINIC przeprowadzamy leczenie chirurgiczne tkanek przyzębia. Jego celem może być m.in. korzystne ukształtowanie lub redukcja miejsca rozwoju patogenów wywołujących chorobę przyzębia lub utrudniającego utrzymanie prawidłowej higieny.

Jaki rozwija się paradontoza?

Paradontoza, inaczej periodontitis, jest skutkiem niszczącego wpływu bakterii, które rozwijają się na płytce nazębnej. Patogeny kolonizują również dziąsła, tym samym rozpoczynając procesy zapalne – wywołują stan zapalny przyzębia oraz powodują powiększenie się patologicznych kieszonek dziąsłowych. Nieleczone prowadzą do zaniku dziąseł i odsłonięcia korzeni zębowych, czyli paradontozy. Jeżeli proces ten nie zostanie zatrzymany, będzie prowadził do rozchwiania zębów, a następnie ich utraty, jak i recesji kości.

Drugą istotną przyczyną rozwoju paradontopatii jest niepoprawny zgryz, w którym zęby kontaktują się ze sobą w sposób nieprawidłowy i w wyniku ich przeciążenia dochodzi do zaniku kości. Należy wiedzieć, że nawet jeżeli zęby są z pozoru ładne i proste, to i tak paradontopatie urazowe mogą być przyczyną problemów periodontologicznych.

Choroby periodontologiczne mają też wpływ na rozwój innych schorzeń, np. choroby wieńcowej (dwukrotnie większe narażanie niż w przypadku osoby wolnej od chorób dziąseł i przyzębia) czy choroby Alzheimera (bakteria wywołująca chorobę dziąseł – Porphyromonas gingivalis – powoduje uszkodzenie neuronów).

W większości przypadków zapalenie przyzębia to wynik niedostatecznej higieny jamy ustnej, choć znaczenie mogą mieć także czynniki niemodyfikowalne (wśród nich płeć, genotyp, wiek, rasa) oraz czynniki modyfikowalne (styl życia pacjenta, dieta i nawyki żywieniowe, palenie tytoniu, choroby ogólnoustrojowe, takie jak np. cukrzyca). Leczenie paradontozy to zwykle długotrwały proces, a na jego sukces w znacznym stopniu wpływa aktywna współpraca pacjenta (w tym dyscyplina w utrzymywaniu higieny jamy ustnej).

Jakie zabiegi z zakresu periodontologii wykonujemy w DENTO CLINIC?

Do przeprowadzanych w DENTO CLINIC zabiegów, które pozwalają leczyć i/lub zapobiegać schorzeniom z zakresu periodontologii, należą m.in.:

• skaling naddziąsłowy i poddziąsłowy (z użyciem urządzenia Cavitron),
  • piaskowanie,
  • kiretaż otwarty i kiretaż zamknięty,
  • gingiwektomia,
  • chirurgiczne wydłużenie korony zęba,
  • korekta nawisających wypełnień (w miejscach tych dochodzi do namnażania się patogenów),
  • sterowana regeneracja tkanek (wypełnianie ubytków kostnych).